Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i e-CVT Premiere Edition
Posted by Jacek Dobkowski on cze 21, 2023Corolla zrobiona na SUV-a
W specjalnym, czerwonym lakierze Tokyo red Corolla Cross prezentuje się szczególnie atrakcyjnie
Toyota poczyna sobie na polskim rynku wręcz znakomicie, lideruje w osobowych autach z taką przewagą nad peletonem, że można pisać o deklasacji. W pierwszym kwartale 2023 roku sprzedała więcej niż dwie następne marki razem wzięte, czyli Skoda i Kia! Z pewnością to efekt gamy modelowej dopasowanej do polskich klientów (w której jest tylko jeden elektryk i to mało popularny), tudzież zdobywanej latami opinii o niezawodności.
Co to jest i dla kogo?
Corolla Cross to nowy, ale już popularny, kompaktowy SUV (Sport Utility Vehicle). Długość poniżej 4,5 metra sprawia, że nie męczy rozmiarami ani w mieście, ani na trasie. Pokrewieństwo z Corollą nie polega tylko na nazwie, jak w przypadku Fiata 500 i Fiata 500X, oba japońskie modele korzystają z platformy TNGA-C (Toyota New Global Architecture). Taki sam jak w zwykłej Corolli hatchback jest rozstaw osi 2.640 milimetrów.
Trzy skróty związane z parkowaniem
PVM – Panoramic View Monitor. Monitor panoramiczny, seryjny w bogato wyposażonej wersji Premiere Edition. Układ czterech kamer, między innymi symulujący obraz 360 stopni. Na centralnym, dotykowym ekranie w kokpicie powstaje widok na auto z góry, z lotu ptaka. Obraz z kamer wskakuje automatycznie po wybraniu wstecznego biegu. PVM to skrót Toyoty, Lexusa, Subaru. Ba, w Corolli Cross możesz wybrać widok tego, co znajduje się pod autem. Docenisz to szczególnie poza utwardzonymi szlakami (wszak auto ma napęd czterech kół AWD-i (All Wheel Drive-intelligent).
RCTAB – Rear Cross Traffic Auto Brake. Monitorowanie ruchu poprzecznego podczas cofania, seryjne w Premiere Edition. Alarm o pojazdach w strefie tylnej. Działa w oparciu o tylne, boczne czujniki radarowe wewnątrz tylnego zderzaka. Ostrzega akustycznie o zbliżających się pojazdach podczas cofania, zwłaszcza prostopadłego, na parkingu. Są jednak pewne warunki, Toyota musi poruszać się poniżej 15 kilometrów na godzinę, a nadjeżdżający pojazd w zakresie 8-56 na godzinę. RCTAB jest w stanie automatycznie zatrzymać cofającą Toyotę po wykryciu zagrożenia. To skrót z cennika modelu, w instrukcji obsługi jest bez litery B, czyli RCTA. Układ zatrzymujący samochód został określony w instrukcji i w samym samochodzie jako PKSB (Parking Support Brake).
PKSB – Parking Support Brake. Układ automatycznie zatrzymujący Toyotę w razie wykrycia ryzyka kolizji z przeszkodą lub pieszym. Wpierw jest uruchamiana sygnalizacja ostrzegawcza, później hamulce. Dla roztargnionych jak znalazł. Zarówno RCTA jak i PKSB możesz wyłączyć (tylko po co?) posługując się przyciskami na lewym ramieniu kierownicy i zestawem wskaźników. Wchodzisz na środku zestawu w Ustaw, potem szukasz RCTA, albo PKSB i przesuwasz wirtualną „kuleczkę”.
Rysopis. Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i e-CVT Premiere Edition, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4460 mm, szerokość 1825 mm, wysokość 1620 mm, bagażnik 390/845 l, napęd na cztery koła (stały na przód, na tył do 60 proc. siły, powyżej 70 km/h wyłącznie napęd przedni), czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1987 ccm, 152 KM przy 6000 obr./min, 190 Nm przy 4400-5200 obr./min, przedni silnik elektryczny 112 KM i 206 Nm, tylny silnik elektryczny 41 KM i 84 Nm, łączna moc zespołu hybrydowego 197 KM, maksymalnie 180 km/h, od 0 do 100 km/h 7,5 s, średnie spalanie 5,3-5,4 l/100 km, cena 189.900 zł (cennik 2022).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Nadwozie jest jedno, pięciodrzwiowe, w SUV-ach to norma
Nazwa modelu wyłącznie na tylnym zderzaku, ciemniejsze miejsca to tylko woda z myjni
Deska rozdzielcza twarda od góry. Obrotomierz głęboko schowany w menu pokładowego komputera jako „typ tarczy”!
PVM, rzut z czterech kamer na centralnym ekranie
Na tym samym ekranie ustawiasz kamerę, wybierasz na przykład widok pod pojazdem
Z lewego ramienia kierownicy ustawiasz wielu elektronicznych układów
RCTA i PKSB na środku tablicy wskaźników
Po dezaktywacji PKSB pojawia się taka oto informacja
Benzynowy silnik 2.0 nie został niczym przykryty, to w sumie nieważne. Gorzej, że maskę trzeba podnosić ręcznie