Maxus T90 EV

Jedyny w Europie

Duży grill, niczym w SsangYongu Musso, a to Maxus. Wersja wyposażenia jest jedna, bez własnej nazwy

Maxus T90 EV to jedyny elektryczny pikap oferowany w Europie. Owszem, na innych rynkach elektryzujące połączenie – prąd i pikap – występuje coraz częściej, ale na naszym kontynencie nie kupisz w oficjalnych sieciach sprzedaży takich amerykańskich aut jak Chevrolet Silverado EV, Ford F-150 Lightning, GMC Hummer EV, RAM 1800 EV, czy Rivian R1T, natomiast Maxusa T90 EV – jak najbardziej.

 

Cechy szczególne

Mamy pikapa z długą, pięciomiejscową kabiną, na prąd, o napędzie jednej, tylnej osi i o maksymalnej prędkości 120 na godzinę. A więc nie wjedziesz nim w teren, choć tylnonapędowe pikapy to nie tylko ten Maxus, przedniego napędu są pozbawione również podstawowe wersje Isuzu D-Maxa, SsangYonga Musso, nawet Toyoty Hilux. Jednak Maxus, w odróżnieniu od wymienionych modeli, nie ma odmiany 4×4 (o reduktorze już nie wspominam). Maksymalnie 120… Cóż, gdyby pozwolić temu autu bardziej się rozpędzić, elektrony z akumulatora trakcyjnego uciekałyby zdecydowanie szybciej. A tak konsumpcję w zakresie 24-28 kilowatogodzin na 100 kilometrów można zaakceptować. Rekuperacja jest zawsze, nie możesz regulować jej intensywności.

 

Trzy skróty

HPC – High Power Charging. Ładowanie wysoką mocą, także stacja ładowania wysokiej mocy dla pojazdów elektrycznych. Szkopuł tylko, ile z tejże mocy może przyjąć auto, w tym przypadku 80,3 kilowata, a ładowarka Ionity oferowała 350. Na usprawiedliwienie T90 EV dodam, że nawet przy napełnieniu akumulatora ponad 90 procent, moc ładowania wynosi 50-20 kilowatów, to dobre parametry.

Norm – Normal. Normalny tryb pracy auta, konkretnie elektrycznego silnika. Norm pojawia się na dole zestawu wskaźników. Co ciekawe, instrukcja obsługi samochodu nie wspomina o nim, ani angielska, ani polska! A Norm włączasz wciskając jeszcze raz ECO (Economy) lub PWR (Power) z prawej strony środkowego tunelu. I wtedy masz Norm, niezależnie czy z ECO czy z PWR. Różnice między trzema trybami odczujesz bez trudu. I co ważne, auto zapamiętuje tryb, który był przed wyłączeniem silnika.

RMI – Roll Movement Intervention. Układ zapobiegający dachowaniu, część rozbudowanego systemu ESC (Electronic Stability Control), choć Maxus ujmuje RMI jako coś osobnego. RMI rozpoznaje tendencję do przewrócenia się pikapa na wczesnym etapie, dzięki monitorowaniu kąta skrętu kierownicy i przyśpieszenia bocznego. Używa hamulca jednego bądź więcej kół do zapobieżenia wywrotce. Oczywiście takich rzeczy nie da się przetestować.

 

Rysopis. Maxus T90 EV, czterodrzwiowy, pięciomiejscowy pikap, długość 5365 mm, szerokość 1900 mm, wysokość 1809 mm, ładownia ok. 1,0 m sześc, napęd na tył, silnik elektryczny 180 KM i 310 Nm, maksymalnie 120 km/h, od 0 do 50 km/h w 5 s, pojemność akumulatora 88,55 kWh netto, średnie zużycie energii brak danych, zasięg w cyklu mieszanym WLTP 330 km, cena 259.900 zł netto (319.677 zł brutto), promocyjna 243.800 zł netto (299.874 zł brutto).

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Pokrywę z przodu trudno nazwać „maską silnika”, bo jednostka napędowa jest gdzie indziej, przy tylnej osi. Tutaj mieści się między innymi sterowanie silnikiem

Z przodu zamiast logo – napis „Maxus”. Może to i lepiej dla identyfikacji, przynajmniej każdy przeczyta

A jeszcze większy „Maxus” widnieje na tylnej klapie

Gniazdka do ładowania ani z przodu, ani z tyłu, tylko na pace, za lewymi, tylnymi drzwiami. Do ładowarki (każdej, nie tylko HPC) podjeżdża się tyłem

Deska rozdzielcza, jak to w Maxusach, o ciekawych, miłych dla oka kształtach

Dotykowy panel klimatyzacji, ale odczyt zmienionych parametrów pojawia się na chwilę na centralnym ekranie

Szybkościomierz skalowany do 220, gruba przesada, skoro maksymalna to ledwie 120…

NORM, czyli zwykły tryb pracy silnika. Reakcja pedału gazu jest średnia, lepsza niż na ECO, słabsza niż na PWR

Normalny ręczny, tak samo jak kluczyk zapłonu i stacyjka w kolumnie kierownicy

R, N, D – pokrętło na środkowym tunelu. Nie ma pozycji P, auto zostawiasz na N i koniecznie z zaciągniętym ręcznym

 

 

 

 

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *