Peugeot 408 1.2 Allure Pack
Posted by Jacek Dobkowski on sie 8, 2023Zaskakująco dobry
Wysokość poniżej 1,5 metra, bo po co nam te wysokie pojazdy, stawiające powietrzu duży opór?
Kolejny przykład, że samochodem należy pojeździć, aby wyrobić o nim opinię. Kolejny przykład, że tylne zawieszenie w postaci belki skrętnej może gwarantować naprawdę dobre właściwości jezdne. Tak, Peugeot 408 to jedno z aut, które okazały się przyjemnym zaskoczeniem. Zdecydowanie na plus.
Co to jest i dla kogo?
No właśnie, co to jest, jeśli chodzi o nadwozie? Klasyfikuję „408” wśród hatchbacków. Liftbacków nie wyróżniam, uważam je za rodzaj hatchbacka. Poza tym 408 nie ma wyodrębnionej części bagażowej, jak na przykład Skody Octavie różnych generacji. Jak ktoś chce, może nazwać Peugeota 408 crossoverem, wszak crossover to takie pomieszanie różnych stylistyk, a w tym przypadku mamy również elementy coupe, SUV-a (Sport Utulity Vehicle), nawet kombi. Co ciekawe, sam producent sytuuje ten model wśród kompaktów, mimo długości prawie 4,7 metra. Pomijając już te, nieco akademickie, rozważania, mamy pojemny, dobrze jeżdżący wóz, o nader ciekawej, wręcz niepowtarzalnej linii. Jest to propozycja dla ludzi pragnących poruszać się dynamicznie stylizowanym samochodem, ale bez straty funkcjonalności. Zarazem dla zwolenników benzyniaków i automatów, bo diesli nie ma i mechanicznych skrzyń też nie ma. Każda wersja ma automat EAT8 (Efficient Automatic Transmission), a silnik 1.2 nie posiada żadnego, elektrycznego wspomagania, „czysty” benzyniak. Tylko trzy cylindry, ale – uspokajam –wibracje do kabiny nie są przenoszone.
Trzy pomysły
Brak wycieraczki tylnej szyby. Widzieć i być widzianym – podstawa bezpiecznej jazdy, niezależnie od warunków. 408 to kolejne, nowoczesne auto bez wycieraczki z tyłu. Cóż, lepiej dla designu i aerodynamiki, dla bezpieczeństwa niekoniecznie. Tak jak się spodziewałem, podczas deszczu, w trasie jest to mniej dokuczliwe niż w mieście i w ogóle przy mniejszych prędkościach jazdy.
Wnęka na środkowym tunelu, przy centralnym podłokietniku. Bardzo praktyczna, na komórkę, klucze, pilota do bramy, czy tym podobne rzeczy. Dzięki pochyleniu przedniej ścianki łatwo wyjmuje się przedmioty z wnęki. Dla wyjaśnienia (również niektórym kolegom po fachu) – środkowy tunel biegnie między przednimi fotelami i ewentualnie styka się z deską rozdzielczą, konkretnie z jej środkową konsolą. W 408 tenże styk jest.
i-Toggles. Toggles w Peugeotach to przyciski na kokpicie, pod którymi można zaprogramować bezpośredni dostęp do różnych funkcji. i-Toggles to wirtualna forma przycisków. W 408 masz sześć dotykowych pól, zaraz pod centralnym, dotykowym ekranem. Na ekranie możesz obejrzeć film o i-Toggles, z miłym, żeńskim głosem, trwający 38 sekund (Szuflada z aplikacjami, Pomoc, Samouczki, i-Toggles). Przykładowo, otwierasz aplikację klimatu i wybierasz preferowaną temperaturę. Potem naciskasz i przytrzymujesz skrót, który chcesz zastąpić w i-Toggles. Podświetlone zostaną wszystkie, dostępne możliwości, wybór należy do Ciebie.
Rysopis. Peugeot 408 1.2 Allure Pack, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4687 mm, szerokość 1859 mm, wysokość 1478 mm, bagażnik 536/1611 l, napęd na przód, trzycylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1199 ccm, 130 KM przy 5500 obr./min, 230 Nm przy 1750 obr./min, maksymalnie 210 km/h, od 0 do 100 km/h w 10,4 s, spalanie w cyklu średnim 6,0-6,1 l/100 km, cena 149.500 zł
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Tył prawie coupe. Na piątych drzwiach tylko oznaczenie modelu, żadnych informacji o silniku, wyposażeniu
Wycieraczki z tyłu nie ma i nie dokupisz jej jako opcji
Kamera cofania (ze spryskiwaczem) w tylnym zderzaku
Wskaźniki nad kierownicą wymuszają niską jej pozycją, ale szybko można przywyknąć
Przemyślane rozwiązanie – wnęka w środkowym tunelu, przed podłokietnikiem
i-Toggles, sześć pozycji pod centralnym ekranem
Można zaprogramować temperaturę z lewej strony kabiny
i-Toggles, krótki, instruktażowy film
Trzy gary, ale realne osiągi na drodze lepsze, niż wynikałoby z przyśpieszenia do setki w 10,4 sekundy