SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDi aut.
Posted by Jacek Dobkowski on sie 10, 2023Ach, ten przód!
Polubisz, albo nie, ale na pewno zauważysz i nie pozostaniesz obojętny
Po liftingu sprzed dwóch lat pikap SsangYonga jest rozpoznawalny natychmiast, z powodu olbrzymiej atrapy chłodnicy. Zmiana przodu nie oznaczała zmiany techniki. Nadal Musso ma typowo terenowy układ napędowy, z przodem dołączanym na sztywno (na postoju, albo podczas jazdy do 70 kilometrów na godzinę). Dla jednych to zaleta – prawdziwy napęd na trudne drogi i bezdroża, dla innych wada – nie należy korzystać z 4×4 na przyczepnej nawierzchni, poza tym maksymalna prędkość z 4×4 to tylko 80 na godzinę, tak zaleca SsangYong.
Jedno pytanie
Zawsze zaczynam test od spisania rozmiaru opon oraz ustalenia wersji wyposażenia, żeby nie popełnić pomyłki. I tu pojawił się kłopot, pan wydający samochód nie wiedział, zaś obecność takich elektronicznych układów jak SEW (Safety Exit Warning), o którym za chwilę, wskazywała na najwyższą odmianę, Sapphire. Tylko że Sapphire na polskim rynku odznacza się czarną, sztuczną skórą TPU (thermoplastic urethane), a w tym egzemplarzu była tapicerka materiałowa. Sapphire to między innymi dostęp bezkluczykowy, keyless, w testowym egzemplarzu nieobecny. Biuro prasowe tłumaczy, że w międzyczasie zmieniły się pakiety wyposażenia.
Dwa skróty
FVSW – Front Vehicle Start Warning. Alert ruszania poprzedzającego pojazdu, skrót z auta i instrukcji obsługi. Gdy zagapisz się i poprzedzający pojazd ruszy, a ty nie, Musso zareaguje, po mniej więcej sekundzie. Wyświetli z lewej strony zestawu wskaźników dużą, okrągłą grafikę z przypomnieniem „Pojazd z przodu ruszył”, a także uruchomi przerywany gong, taki z dłuższą pauzą. Dźwięk miły dla ucha i przede wszystkim inny od pozostałych, akustycznych ostrzeżeń, choćby o pozostawieniu kluczyka w stacyjne. FVSW działa w oparciu o kamerę z przodu, na górze czołowej szyby, FCM (Front Camera Module). FVSW da się wyłączyć, za pomocą przycisków na prawym ramieniu kierownicy i zestawu wskaźników. Wchodzisz kolejno w następujące pola: Ustawienia użytkownika, Ustawienia wspomagania jazdy, Przednia pomoc bezpieczeństwa, Ostrzeżenie o ruszeniu pojazdu z przodu (FVSW). Ustawienia użytkownika to jeden z sześciu widoków tablicy wskaźników.
SEW – Safety Exit Warning. Alert bezpiecznego wysiadania, także asystent włączania się do ruchu, jak oznajmiają autorzy polskiego cennika modelu. Sygnał dźwiękowy i ostrzegawcze komunikaty mogą równocześnie odnosić się do wysiadania z SsangYonga, jak i włączania się do ruchu. SEW wykorzystuje czujniki parkowania zlokalizowane w tylnych, narożnych częściach auta i ostrzega o zbliżającym się pojeździe. Co istotne, działa przez około 10 minut po wyłączeniu stacyjki (później staje się nieaktywny, aby zapobiec rozładowaniu się akumulatora). Analogicznie jak FVSW (Front Vehicle Start Warning) SEW można zdezaktywować. Prawe ramię kierownicy i zestaw wskaźników: Ustawienia użytkownika, Ustawienia wspomagania jazdy, Tylna pomoc bezpieczeństwa, Ostrzeżenie o bezpiecznym opuszczeniu pojazdu (SEW).
Rysopis. SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDi aut., czterodrzwiowy, pięciomiejscowy pikap, długość 5405 mm, szerokość 1950 mm, wysokość 1885 mm, bagażnik 1262 l (objętość paki), napęd na tył, z automatem opcja 4×4 (stały na tył, dołączany na sztywno na przód, reduktor), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 2157 ccm, 202 KM przy 3800 obr./min, 441 Nm przy 1600-2600 obr./min, maksymalnie 183,3 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 9,0-9,2 l/100 km, cena wersji Sapphire automat 162.990 zł netto (200.478 zł brutto), z 4×4 169.990 zł netto (209.088 zł brutto).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Wersja Grand jest dłuższa, dzięki większemu rozstawowi osi i większemu zwisowi z tyłu
Hm, napis „Sports” odwołuje się do poprzednika, który nazywał się Actyon Sports
Tylne lampy znajdują się poza otwieraną klapą. Roleta nie należy do seryjnego wyposażenia
Kokpit z dużymi połaciami miękkiego plastiku. Brawo!
FVSW, w zestawie wskaźników (na zdjęciu wyłączony)…
…oraz SEW, na tym samym wyświetlaczu (na fotografii włączony)
Obecnie turbodiesel 2.2 generuje 202 konie, poprzednio 181
Do sterowania napędem służy niewielkie pokrętło na środkowym tunelu. 4L to reduktor…
…co potwierdza też napis na górze tablicy wskaźników