Citroen C3 1.2 110 Shine
Posted by Jacek Dobkowski on wrz 11, 2023W starym stylu
Nadwozie poniżej 4 metrów. I bardzo dobrze, wozy segmentu B są często eksploatowane w miastach, a tam liczy się każdy centymetr
Jak to dobrze, że są jeszcze w salonach auta nie przypominające w środku statku kosmicznego. I to w salonach Citroena, marki która słynęła z awangardowych pomysłów. C3 jest „zwykłym” autem, w najlepszym tego słowa znaczeniu. Ma normalne wskaźniki ze wskazówkami, obrotomierza nie musisz szukać w komputerowym menu, ba, jest on po prawej stronie tablicy, czyli w uprzywilejowanym miejscu. C3 ma normalny ręczny hamulec, z dźwignią między fotelami. Ma normalną, mechaniczną skrzynię biegów, do tego z przyjemnie pracującą dźwignią. Oczywiście, nowe trendy musiały się pojawić, więc benzynowemu silnikowi 1.2 muszą wystarczyć tylko trzy cylindry, a klimatyzację obsługuje się poprzez centralny, dotykowy ekran. Na szczęście maksymalny nawiew na czołową szybę włącza się bezpośrednio z deski rozdzielczej.
Gorsza jest cena. C3 1.2 110 Shine, czyli w najbogatszej wersji, kosztuje 91.250 złotych, podczas kompletowania auta widocznego na zdjęciach nieco mniej, bo 89.750. Ponieważ posiadam dużo prospektów samochodów, tudzież cenników, odnalazłem, ile trzeba było dać za 1.2 110 Shine przed sześcioma laty, dokładnie w listopadzie 2016 roku. Było to 58.900. Odjechał nowy Citroen C3 wielu potencjalnym nabywcom… Gwoli sprawiedliwości, podobne podwyżki dotyczą wielu innych marek, niestety.
Jeden skrót
REF – Repartition Electronique de Freinage (francuski). Seryjny, elektroniczny rozdział siły hamowania w Peugeotach, Citroenach i DS, zwany także elektronicznym rozdzielaczem siły hamowania. To samo co EBD (Electronic Brake Distribution). REF to skrót z cennika, w instrukcji obsługi jest EBFD, czyli Electronic Brake Force Distribution, choć w jej spisie treści… REF. W instrukcji znalezionej w internecie, bo w samochodzie była tylko „Broszura z podstawowymi informacjami”. Niezależnie od nazwy, chodzi o to żeby zapewnić maksymalnie skuteczne hamowanie, przy różnym obciążeniu auta. Podczas ostrego hamowaniu bardziej dociążone są przednie koła i do nich powinno trafić więcej siły.
Dwa pomysły
Airbumpy na karoserii. Duże, plastikowe nakładki na dolnych częściach przednich i tylnych drzwi znajdziemy w różnych autach. W Citroenach są one zdecydowanie największe, z tym że w C3 nie sięgają do samego dołu drzwi, nie zasłaniają więc progu, służą do czego innego. Jak piszą autorzy instrukcji obsługi, chronią one nadwozie przed codziennymi uderzeniami i zarysowaniami spowodowanymi na przykład parkowaniem, otwieraniem drzwi.
Usunięcie czujników parkowania z tyłu. Taka opcja była możliwa podczas zamawiania testowego egzemplarza, oszczędzało się 270 złotych. Opcji o kodzie UB00 obecnie w cenniku nie ma. Gdyby usunięcie czujników było związane z dodaniem kamery cofania, to bym zrozumiał, lecz kamery nie zauważyłem. Cóż, kiedyś jeździło się samochodami bez czujników i bez wielu innych elektronicznych pomocników, znacznie bardziej zaawansowanych technicznie.
Rysopis. Citroen C3 1.2 110 Shine, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 3996 mm, szerokość 1749 mm, wysokość 1474 mm, bagażnik 300/922 l, napęd na przód, trzycylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1199 ccm, 110 KM przy 5500 obr./min, 205 Nm przy 1750 obr./min, maksymalnie 196 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,4 s, spalanie w cyklu mieszanym 5,3 l/100 km, cena 91.250 zł
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Airbumpy z twardego plastiku nie wymagają specjalnej konserwacji, wystarczy czyścić je wodą
W tylnym zderzaku nie ma żadnych punktów świetlnych, nawet odblasków…
…nie ma też czujników parkowania (w tym egzemplarzu)
Na piątych drzwiach tylko oznaczenie modelu, nic o silniku czy wersji wyposażenia. Taka teraz moda
Ciekawostka, trzecie światło stopu nie diodowe, ale z czterema, małymi żarówkami
Wszystko twarde, również podszybia, ale wygląda to nieźle
Normalna tablica wskaźników
Szeroki klawisz ze świecącą się diodą, czyli szybki nawiew na czołową szybę. Na lewo gałka od głośności sprzętu car audio
Silnik 1.2 Pure Tech z trzema cylindrami – przy wysokich prędkościach jazdy nieco brakuje mu tchu