Skoda Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo
Posted by Jacek Dobkowski on sie 16, 2024Pozytywne zaskoczenie
Moim zdaniem pomarańczowy phoenix metalizowany wyjątkowo pasuje do takiej Fabii
Czasem znajomi pytają mnie, jaki był najlepszy samochód, który testowałem (a robię to od ponad 25 lat). Odpowiadam, że bardzo trudno wskazać jeden, konkretny wóz. Mogę za to podać kilka przykładów aut, które bardzo pozytywnie mnie zaskoczyły, po których aż tyle się nie spodziewałem. Na tej, krótkiej raczej, liście właśnie wylądowała Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo. Ktoś stwierdzi, że to podbajerowane Polo, nieco tańsza wariacja na temat Volkswagena. Nie przeczę, ale spójrzmy na auto jako takie, odrywając się na chwilę od postrzegania marek i kapitałowych zależności.
Monte Carlo!
Bardzo dobra nazwa wersji, najwyższej dla Fabii i jedynej z czterocylindrowym, benzynowym silnikiem 1.5 TSI (Turbo Stratified Injection). Legendarny rajd, nadal powodujący szybsze bicie serca fanów sportów samochodowych, swego czasu Warszawa była jednym z punktów startowych zlotu gwiaździstego, poprzedzającego ściganie we francuskich Alpach. Skoda nigdy nie wygrała tych zawodów, ale nic nie szkodzi.
Skoda wprowadziła do Monte Carlo sporo elementów, to trzeba przyznać. Z zewnątrz od razu rzucają się w oczy alufelgi Proxima z nakładkami Aero. Szyby za przednimi drzwiami zostały przyciemnione, co Skoda określa jako Sunset. Czarna jest nie tylko atrapa chłodnicy, również plastikowe elementy na dole, wokół nadwozia. W połączeniu z opcjonalnym, pomarańczowym lakierem phoenix taka Fabia naprawdę się prezentuje!
W kabinie zauważysz czerwone elementy: poprzeczna listwa dekoracyjna na kokpicie, wykończenie środkowego tunelu, wykończenie wokół uchwytów do zamykania drzwi. Podsufitka oczywiście czarna.
Trzy przydatne rozwiązania
Przednie fotele. Sportowe, ze zintegrowanymi zagłówkami, wygodne w długiej trasie (sprawdziłem, 600 kilometrów dziennie), ale nie przeszkadzające we wsiadaniu i wysiadaniu. Nie mają regulacji lędźwiowej czy długości siedziska, lecz to nie problem. Bardziej przeszkadzał mi brak szerokiego pręta pod siedziskiem do przesuwania fotela wzdłuż. Wzorem wielu Volkswagenów musi wystarczyć nieduży uchwyt od strony środkowego tunelu.
Isofixy na wierzchu. Uchwyty Isofix, do mocowania dziecięcych fotelików są pozbawione klapek, zasłonek – z którymi po ich wyjęciu nie wiadomo, co zrobić. Po prostu możesz od razu wsunąć fotelik, co dotyczy również miejsca pasażera z przodu. I co ważne, trzy pary uchwytów w ogóle nie przeszkadzają większym podróżnym, nic nie uwiera.
Dodatkowa kieszeń w kieszeni w oparciach foteli. Mam na myśli kieszonkę na niewielkie przedmioty, typu telefon komórkowy, notesik, długopis. Nie trzeba umieszczać ich w dużej kieszeni, a potem gdzieś poszukiwać na dnie. Skoda od dawna chwali się, że jest simply clever, czyli stawia na pomysłowe rozwiązania, to jest jeden z przykładów simply clever.
Rysopis. Skoda Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4125 mm, szerokość 1780 mm, wysokość 1482 mm, bagażnik 380/1190 l, z pełnowymiarowym kołem zapasowym 343/1153 l, napęd przedni, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1498 ccm, 150 KM przy 5000-6000 obr./min, 250 Nm przy 1500-3500 obr./min, maksymalnie 222 km/h, od 0 do 100 km/h w 8,0 s, spalanie w cyklu mieszanym 5,5 l/100 km, cena 103.900 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Rury wydechowe są dwie, wychodzące z jednego tłumika, skrzętnie schowane pod zderzakiem z lewej strony
Plakietka Monte Carlo, nazwa wersji na przednim błotniku i tylko tam na karoserii
Czerwone akcenty i kokpit wygląda lepiej!
Fotele zdają egzamin w długiej podróży, to najważniejsze
Dostęp do uchwytów Isofix nie wzbudza zastrzeżeń
Mała rzecz, dodatkowa kieszeń, a cieszy
Skrobaczka do szyb po wewnętrznej stronie klapki paliwa, jak simply clever, to simply clever
Silnik bez górnej osłony, ma cztery gary i jest oszczędny, spalanie 5,5 litra to realna wartość
Przyjemna niespodzianka, choć za dopłatą, koło zapasowe. Jego rozmiar 185/65 R15 88H pozwala traktować je jako koło pełnowymiarowe