Mazda MX-30 e-Skyactiv RE-V Edition R
Posted by Jacek Dobkowski on sie 17, 2024Wankel wrócił
Nadwozie jedno, bez wyboru, ale nie krytykuję Mazdy, w obecnych czasach to wręcz standard
Niewiele jest obecnie producentów samochodów, którzy mają odwagę wprowadzać tak oryginalne rozwiązania, jak nowy, sześciocylindrowy turbodiesel R6, czy silnik Wankla. W przypadku ropniaka w modelu CX-60 można wręcz stwierdzić, że Mazda jedzie pod prąd, wszak jednostki na olej napędowy to najgorsze, co może się przytrafić, oczywiście najgorsze dla heroldów elektromobilności. Agregat z wirującym tłokiem wynalazł Niemiec Felix Wankel. Zresztą pozostałe silniki spalinowe stosowane w samochodach to również wynalazki niemieckie. W tej chwili jedynie Mazda produkuje samochód z Wanklem, ale MX-30 R-EV (Rotary-Electric Vehicle) to konstrukcja szczególna, hybryda szeregowa plug-in.
Dla kogo ta odmiana?
Słusznie zwracają uwagę dziennikarze, że MX-30 RE-V kosztuje tyle samo co MX-30 na prąd, oferuje bardzo zbliżone osiągi, identyczną maksymalną ledwie 140 na godzinę, ale nie może nosić zielonych tablic, bo przecież emituje spaliny. „Odpada” darmowe parkowanie czy poruszanie się buspasami w miastach. Wychodzi na to, że RE-V jest dla (bogatych) entuzjastów techniki, entuzjastów Wankla, już nieco zapomnianego.
Dwa skróty i jeden pomysł
R-EV – Rotary-Electric Vehicle. Skrótem RE-V Mazda określa tę odmianę modelu MX-30, hybrydę plug-in, szeregową, z wanklem. Wielki powrót jednostki z wirującym tłokiem, oczywiście na benzynę, ale tym razem jako dostarczyciela energii uzupełniającej baterię trakcyjną, tutaj o pojemności brutto ledwie 17,8 kWh (kilowatogodzin). Przednie koła zawsze są napędzane przez silnik elektryczny. Największą wadą stanowi duża konsumpcja energii, elektrycznej na poziomie co najmniej 20 kWh, benzyny po wyczerpaniu prądu grubo ponad 10 litrów, do 16-17. A jakie odgłosy wydaje wankel? Jak kompresor za ścianą, na przykład w serwisie ogumienia.
Hamowanie ograniczone. „Hamowanie regeneracyjne tymczasowo ograniczone”, taki komunikat wyskakuje w zestawie wskaźników, czemu towarzyszy ostrzegawczy gong, gdy przy naładowanym akumulatorze trakcyjnym (pod „korek” lub niewiele mniej) chcesz wybrać mocniejszą rekuperację, jej czwarty bądź ostatni, piąty stopień. Do tego wybierania służą dwie łopatki obracające się razem z kierownicą. Lewa łopatka to większe odzyskiwanie energii, prawa łopatka mniejsze odzyskiwanie. W każdym elektryku czy zelektryfikowanym wehikule regeneracja bywa ograniczona przy pełnej baterii, ale takie ostrzeżenie rzadko się spotyka. Przy około 90 procentach naładowania ostrzeżenie już się nie pojawia.
DSR – Digital Service Record. Elektroniczny rejestr przeglądów serwisowych, elektroniczny rejestr serwisowy, zastępujący tradycyjną książkę serwisową, w której przybijano pieczątki potwierdzające przeglądy. Historia serwisowa jest w centralnej bazie danych Mazdy. Wszystko pięknie, tym niemniej w broszurze informacyjnej o gwarancji i serwisowaniu Mazda zaleca, aby przechowywać faktury z wykonanych usług w bezpiecznym miejscu. W razie, gdyby wykonane usługi nie zostały odnotowane w DSR, „jako dowód przeprowadzenia danej czynności serwisowej akceptujemy wystawione faktury.”
Rysopis. Mazda MX-30 e-Skyactiv RE-V Edition R, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy crossover, długość 4395 mm, szerokość 1795 mm, wysokość 1555 mm, bagażnik 311/1155 l, napęd przedni, benzynowy silnik Wankla, jedna komora 830 ccm, 75 KM przy 4700 obr.//min i 116 Nm przy 4700 obr.//min, silnik elektryczny 170 KM i 260 Nm, bateria 17,8 kWh brutto, maksymalnie 140 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,1 s, średnie zużycie prądu 17,5 kWh/100 km, średnie zużycie benzyny 1,0 l/100 km, cena 185.600 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Tylne drzwi z zawiasami z tyłu, więc otwierają się w taki sposób. Szyby w tych drzwiach są stale
Z której strony nie spojrzeć, MX-30 prezentuje się efektownie, prawie coupe
Symbol wankla, na zdjęciu na przednim błotniku
Pod maską (przytrzymywaną prętem) znajdziesz na dole dwa silniki, na prąd i wankla na benzynę – z bezpośrednim wtryskiem
Za deską rozdzielczą – dobrze złożoną z dobrych materiałów – spędza się czas bardzo przyjemnie
Uważaj, rekuperacja nie będzie tak skuteczna, jak zazwyczaj
Gniazdko do ładowania, dobrze że również prądem stałym, na tylnym, prawym błotniku
Ładowanie prądem stałym trwa długo. Nie zapominajmy, że bateria jest typowa dla hybryd plug-in, nieduża, 17,8 kWh brutto
Mazda oferuje niewielką moc „tankowania” do 36 kW (kilowatów)