DS 4 1.6 E-Tense 225 Esprit de Voyage
Posted by Jacek Dobkowski on wrz 15, 2023„Czwórka” z Niemiec
Kompaktowy hatchback, ale długi, na 4,4 metra, taka teraz tendencja. Bardzo oryginalne są przetłoczenia na bocznych drzwiach
„Czwórka”, ale nie BMW, tylko DS. Miejsce produkcji może w pierwszej chwili zaskakiwać – Russlesheim w Niemczech, miasto kojarzone z Oplem. Cóż, w ramach koncernu Stellantis (i każdego innego) takie żonglowanie markami, modelami i fabrykami stało się normalną praktyką. Warto uzupełnić, iż pokrewne technicznie modele to Opel Astra L, tudzież Peugeot 308 III, innymi słowy wszystko opiera się o platformę EMP 2 (Efficient Modular Platform). Pierwsza generacja DS 4, znana zrazu jako Citroen DS 4, wyróżniała się szybami w tylnych drzwiach, których nie można było otworzyć, ani uchylić. Obecna, druga generacja nie ma już tego dziwactwa.
Dla kogo „czwórka”?
Marka premium, ale rzadka, wręcz mało znana – więc dla ludzi stawiających na oryginalne rzeczy, eleganckie, w dobrym guście. Wnętrze jest porządnie wykonane, z tyłu niezbyt obszerne, hm, znowu jak w BMW, przynajmniej w niektórych modelach. No i dla wszystkich, którzy są gotowi zapłacić za kompaktową hybrydę plug-in w granicach ćwierć miliona. Czyli dla wszystkich, dla których długość auta nie jest aż tak istotna.
Trzy rozwiązania
Motywy na zewnętrznych lusterkach. Delikatne, wygrawerowane laserowo, seryjne w Esprit de Voyage. Podobne motywy znajdziesz na listwach progowych z przodu i z prawej części kokpitu.
Boczne nawiewy wychodzące z przednich drzwi. Nie z kokpitu, ale właśnie z drzwi. Ciekawe i skuteczne, o czym przekonałem się podczas 400-kilometrowej podróży w upale. Regulacja nawiewów nie wymaga zastanawiania się, białe znaczniki na pokrętłach są wyraźnie widoczne. I jeszcze jedna zaleta – po otwarciu drzwi powietrze jest wyrzucane z boku deski, wiec stojąc przy aucie można przy okazji nieco się schłodzić.
Night Vsion. Widok nocny, system nocnego widzenia (opcja). Poprawia bezpieczeństwo nocą, czy po zmroku, wychwytuje ludzi, również na rowerach i zwierzęta, otacza ich kontury żółtym obramowaniem – na zestawie wskaźników. Kamera pracująca w podczerwieni znajduje się przy logo DS w atrapie chłodnicy, zasięg do 200 metrów. Żeby aktywować Night Vision, trzeba wejść w symbol Pojazd na desce rozdzielczej, potem na centralnym, dotykowym ekranie: Funkcje, Bezpieczeństwo, Funkcja Night Vision. Możesz też uczynić z Night Vision jedną z ulubionych funkcji odhaczając na ekranie chorągiewkę. Wtedy dostęp będzie inny – Pojazd, Skróty, Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, funkcja Night Vision. Gotowość Night Vision do działania potwierdza szara ikonka na dole tablicy wskaźników, z półksiężycem i drogą. Co ważne, raz włączony system, zawsze takim pozostaje, nie trzeba nic robić przed kolejną jazdą. Gdy system zostanie aktywowany, ikonka zmienia kolor na zielony. Sprawdziłem, wystarczy do tego lekki zmrok. Natomiast znalezienie odpowiedniej strony, czyli widoku zestawu wskaźników z Night Vision (stron może być maksymalnie 6), wymaga klikania końcówką lewej dźwigienki przy kierownicy.
Rysopis. DS 4 1.6 E-Tense 225 Esprit de Voyage, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4400 mm, szerokość 1830 mm, wysokość 1470 mm (1490 mm z anteną), bagażnik 390/1190 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1598 ccm, 180 KM przy 6000 obr./min i 250 Nm przy 1750 obr./min, silnik elektryczny 110 KM i 360 Nm, moc systemowa 225 KM, systemowy moment obrotowy 360 Nm, akumulator trakcyjny 12,4 kWh, maksymalnie 233 km/h, od 0 do 100 km/h w 7,9 s, spalanie w cyklu średnim 5,8-6,0 l/100 km, cena 240.300 zł
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Dużo czarnych elementów karoserii, czyli Esprit de Voyage
A na zewnętrznych lusterkach motywy kojarzące się ze słońcem. Można uznać, iż centralny punkt to Francja na mapie Europy
Tutaj podobna „mapa” na pionowym fragmencie deski rozdzielczej, z prawej strony
Kokpit miękki od góry. Miękkie są także boki środkowego tunelu, gdzie dotykają je nogi kierowcy i pasażera
Boczne nawiewy w przednich drzwiach, oryginalne i co najważniejsze skuteczne
Szyby w tylnych drzwiach opuszczają się, wprawdzie nie do końca, ale ważne że są ruchome, w odróżnieniu od poprzedniej generacji „4”
Kontrolka potwierdzająca włączenie Night Vision
Night Vision – widok w negatywie. Ludzie bez obwódek, bo zdjęcie wykonałem oczywiście na postoju
Night Vision dotyczy jeden z samouczków na centralnym ekranie, czyli krótkich filmów (Pojazd, Samouczki, Widok nocny)