Seat Ibiza 1.0 TSI (115 KM) FR Black DSG

Wersja szczytowa

Ibiza, auto segmentu B, ma długość ponad 4 metrów, taka teraz tendencja

Reference, Style, Full LED, Xcellence, FR, FR Black – tak wygląda kolejność sześciu wersji wyposażenia Seata Ibizy. Wersję specjalną FR Black najłatwiej zidentyfikujesz po czarnych elementach, których do innych nie można dostać za dopłatą: spojler, zewnętrzne listwy progowe, zewnętrzna listwa pokrywy bagażnika.

 

Dla kogo FR Black?

No, dla tych którzy akceptują wydatek prawie 90 tysięcy na miejski samochód z trzycylindrowym silnikiem. Innych motorów na polskim rynku nie uświadczysz, wszystkie z trzema garami i na benzynę. FR Black z najmocniejszym, 115-konnym „sercem” TSI (Turbo Stratified Injection) i automatem DSG (Direct Shift Gearbox) kosztuje 88.200 złotych. Cena testowego egzemplarza z kilkoma opcjami niebezpiecznie dryfowała ku 100 tysiącom… Ale dostajesz wóz ciekawie wyglądający, dobrze (co najmniej) jeżdżący, choć nie zawsze komfortowo. Cóż, FR i FR Black mają zawieszenie FR, czyli sztywniejsze.

 

Trzy skróty

b jak Beats Audio. Beats to firma amerykańska, należąca do Apple’a, znana najbardziej z produkcji słuchawek. Stylizowana, mała litera „b” widnieje na obudowach głośników w przednich drzwiach. Opcjonalne, za 2065 złotych, nagłośnienie Beats Audio składa się z sześciu głośników (słupki A i boczne drzwi) oraz z subwoofera pod podłogą bagażnika. Do wymienionej kwoty trzeba dorzucić 336 złotych za dojazdowe, 18-calowe koło, razem więc nagłośnienie wymaga wydania 2401 złotych. Zestaw gra dobrze, selektywnie, acz bez rewelacji.

EDL – Electronic Differential Lock. Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Seryjna w każdej Ibizie, wchodzi w skład elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC (Electronic Stability Control). Gdy jedno z napędzanych, przednich kół buksuje, EDL wyhamowuje je i w ten sposób przenosi napęd na drugie koło. EDL działa do szybkości 100 kilometrów na godzinę. W razie ryzyka przegrzania tarcz hamulcowych układ ten jest automatycznie dezaktywowany. Do czasu aż temperatura tarcz spadnie. W instrukcji obsługi panuje mały bałagan, bo skrót EDL jest stosowany na zmianę ze skrótem EDS (Electronic Differentialsperre) oznaczającym to samo.

KESSY, czyli Keyless Entry Start and Exit System, czyli układ bezkluczykowy, bezkluczykowego dostępu i uruchamiania silnika. Skrót z cennika, bo autorzy instrukcji obsługi postawili na termin Keyless. Do FR Black trzeba KESSY dokupić za 2065 złotych, w ramach pakietu Easy. Najbardziej charakterystyczną cechą KESSY jest to, że zamknięcie i otwarcie samochodu jest możliwe tylko za pomocą czujnika na klamce na drzwiach kierowcy. Żadna inna klamka nie została do tego przystosowana, z tym że zawsze – przy zamkniętym całym aucie – otworzysz bagażnik. Druga ciekawostka, to standardowy kluczyk, z rozkładanym trzpieniem. Stacyjki w kabinie nie ma, zamiast niej jest guzik na środkowym tunelu. Za pomocą centralnego, dotykowego ekranu możesz wybrać (Samochodzik, Ustawienia, Zamykanie i otwieranie, Odblokowywanie drzwi), które drzwi zostaną odblokowane? Wszystkie, kierowcy, czy po stronie samochodu, to znaczy po lewej. KESSY da się tymczasowo wyłączyć na jeden cykl. Wciskasz centralny zamek na kluczyku i w ciągu następnych 5 sekund dotykasz powierzchni czujnika na klamce kierowcy. Akustycznym potwierdzeniem odłączenia KESSY będzie jedno szczękniecie zamka.

Rysopis. Seat Ibiza 1.0 TSI (115 KM) FR Black DSG, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4059 mm, szerokość 1780 mm, wysokość 1444 mm, bagażnik 355/1165 l, napęd na przód, trzycylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 999 ccm, 115 KM przy 5000-5500 obr./min, 200 Nm przy 2000-3500 obr./min, maksymalnie 193 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,5 s, średnie spalanie 6,4 l/100 km, cena 88.200 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Czarny spojler z tyłu, to musi być FR Black

Silnik „bez” jednego cylindra, maska bez wygłuszenia

  

Tylko w FR Black seryjna jest tapicerka Dinamica

Głośnik z „b”, czyli Beats Audio

Regulacja tonów w trzech częstotliwościach, od +9 do -9

Błoto, piasek, śnieg, w takich warunkach EDL przydaje się szczególnie, zwiększa bezpieczeństwo czynne

KESSY, wsuwasz dłoń za klamkę i auto jest otwarte, ale tylko za klamkę w drzwiach kierowcy

Press & Drive, przycisk do zapalania i gaszenia silnika, na środkowym tunelu

Mimo KESSY kluczyk ma trzpień


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *